1. Hjem
  2. Gullbergtuva

Gullbergtuva (456 moh)  gr middels lav oppløsning.jpg

Kjørebeskrivelse:

Fra E39 tar du inn på RV501 ved Eide i Lund, i retning Sokndal. Etter 2 kilometer tar du inn til høyre mot Dybing og Røysland. Du skal deretter ta til venstre mot Røysland, men parkeringen er ved en stor stein ved Grøsareid, før du kommer til Røysland.

Turbeskrivelse:

Stien starter på den andre siden av parkeringen, med en jevn stigning oppover lia. Etter omtrent 800 meter kommer du til en fin rasteplass ved et flott utsiktspunkt. Du går videre rundt toppen til et stikryss, herfra er det rundt hundre meter til toppen. Dereter går du tilbake, ned til stikrysset og fortsetter mot Røysland. På veien passerer du en flott steinsatt hoppbakke, rett før gården. Følg veien forbi gården. Herfra kan du velge om du vil vil gå veien ned i fjellsiden, med luftig utsikt, eller å følge gamleveien ned dalen langs Dybingsvatnet, tilbake til parkeringsplassen. Dyr på beite kan forekomme, så vis hensyn.

Anslått tidsbruk: 2 timer. Rundtur.

Turlengde: 3,9 km.

Kart og turbeskrivelse på pdf. (Kommer).