1. Hjem

Webp.net-resizeimage (34).jpg

Mjåvassknuten (843 moh)  gr krevende lav oppløsning.jpg

Kjørebeskrivelse:

Sving av fra E39 ved Vikeså, og inn på RV 503. Den følger du i ca. 13 km, og svinger til høyre i krysset hvor du ser skilt til Ørsdalen og Stavtjørn. Fra krysset kjører du videre i ca. 19 km.  Du kan parkere ved Grendahuset i Ørsdalen, som ligger like før broa, 50 meter i retning Hovland.

Turbeskrivelse:

Begynn med å gå over broa og ta av til venstre inn på traktorveien mot Hovland. Du følger traktorveien og stien frem til Ørsdalen gruver, 3,4 km. Her starter oppturen. Det er bratt opp skaret, 4,5 km, men flater ut innover noen myrer før den siste oppstigningen, 4,9 km. Her er det ca. 300 m med lett motbakke til varden. Her vil du få oppleve en flott utsikt. Retur ned til stikrysset. Deretter følger du stien til høyre mot Vassbø, passerer Holmevatnet og over mot Juvvatnet. Hellersbekken følges på nordsiden, her er det noe myrete, den krysses på gammel steinklopp. Så er det bare å følge traktorvei ned til Vassbø, 10,5 km. Følg veien tilbake til Grendahuset. Dyr på beite

Turlengde: 12,2 km.

Anslått tidsbruk. Ca. 6 t

Kart og turbeskrivelse på pdf:  Mjåvassknuten start.pdf

Turbeskrivelse folder for nedlasting.